Masten met vanen

Fotograaf: Nel Wilkes

Kunstwerk van de maand: Juli 2021

Gerda Ploeg

1951

Beeldend kunstenaar

Bronnen

Beelden van Maassluis, Gemeente Maassluis, 2002, ISBN 90-75352-36-0
Woonwijzer, Raad voor de Volkshuisvesting Maassluis, maart 1992, 13e jaargang, nr. 1

Het kunstwerk staat op de hoek van de P.C. Hooftlaan en de Vondellaan, maar ieder die het kent zal zeggen “op de hoek van de rotonde bij de P.C. Hooft”. Het staat er sinds 1992. Gerda, een Maassluise, gaf het met opzet geen titel: “Ik laat het aan de mensen die ernaar kijken over om het zelf te benoemen”. Dat kun je aan de Maassluizers overlaten! Vaak hoor je de naam “De Vaantjes” als je ernaar vraagt. Het zijn zeven rechtopstaande stalen H-binten, als blauw-roze vlaggenmasten met driehoekige gele vanen. Het geheel heeft een strakke, ritmische vormgeving, in een lichte boog gezet. De masten zijn vijf meter hoog. Toch valt het monumentale werk niet echt op. Je moet daar veel te goed op alle verkeer letten!

In 1992 was het minder druk op die plek. Bovendien was alle verkeer er strak geregeld met verkeerslichten. Anders had het kunstwerk vast wel een andere plaats gekregen.

Zoals bij meer kunst in onze stad, heeft het alles te maken met de buurt. Een aantal flatgebouwen aan de P.C. Hooftlaan, G.A. Brederodelaan, Vondellaan en de Van Lennepstraat, 232 woningen, waren in 1989 aan groot onderhoud toe. Een driejarig project ging van start. Toen dat werd afgerond werd dit gemarkeerd door het plaatsen van het kunstwerk, aangeboden door de Raad voor de Volkshuisvesting. Bij de reconstructie van het kruispunt in 2015 is het werk zo’n 15 meter opzijgezet.

Gerda Ploeg begon haar carrière als tekendocent in het lager en middelbaar beroepsonderwijs. In de periode tot 2000 maakte zij regelmatig toegepaste kunst, zoals interieurontwerp en -ontwikkeling, huisstijlontwikkeling en logo’s. Bij een van de grotere opdrachten behoorde ook het ontwerp van dit monumentale kunstwerk. Vanaf 2000 stopte Gerda met het werken in opdracht. Ze voelde zich belemmerd in haar creativiteit. Bij opdrachten moet een kunstenaar vaak concessies doen door de wensen van de opdrachtgever en de financiële middelen. Gerda richtte zich nog alleen op haar vrije kunst. Het gevolg was dat haar vrije werk een bijna explosieve ontwikkeling doormaakte.

Al op jonge leeftijd realiseerde Gerda Ploeg zich dat je door tekenen je eigen wereld op papier kunt zetten. Dingen dus die voortkomen uit jezelf. De lessen model- en natuurtekenen in haar opleiding konden haar dan ook niet echt boeien. De Maassluise kunstenares voelde daarom waarschijnlijk nooit de behoefte om puur realistisch te werken: tekenen wat je voor je ziet. “Mijn werkwijze is doorgaans een mengeling van planmatigheid en spontaniteit. Door de dingen die ik zie, hoor, lees of voel, ontstaat er een plan. Dat is het uitgangspunt. Al werkende voeg ik daar spontaan dingen aan toe die ik zelden kan verklaren”.

De Vaantjes is zo’n kunstwerk dat wel realistisch lijkt maar door het toegepaste materiaal, de vormen en de kleuren toch vooral een fantasie op de werkelijkheid blijft.

24-01-2021
Jacques Visker, HVM

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Ik vind het bijzonder omdat het op voetbalvlaggen lijken.
Lars (12 jaar)

-Het zijn waarschuwingsborden dacht ik maar ik vind ze wel bij die straat horen.
Wissam (14 jaar)

-Ik vind ze soms eng als ik met mijn fiets erover sta alleen ik vind ze mooie kleuren hebben.
Rohin (9 jaar)

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Een vrij algemene verwijzing naar het zeevarende verleden van Maassluis. Door dat uit te vergroten en daarna te vermenigvuldigen ontstaat er een leuk effect. Geen hoogdravende kunst, maar ik word er wel vrolijk van als ik ze zie.
T.M. Vink

-Het ‘waarom’ van dit beeld kan ik moeilijk achterhalen. Het is een vrolijk beeld, maar de dieperliggende achtergrond van dit beeld ontgaat mij. Het staat wel op een mooie prominente plaats en verdoezelt de saaie omgeving.
Chris Zweers

-Het kunstwerk “Masten met Vanen” is interessant wanneer je het met rijsnelheid tegemoet treedt en passeert. De kleuren van de onderdelen bewegen als het ware mee als je erlangs rijdt. Wat mij betreft een goede keuze het juist op een verkeerskruispunt te zetten, waar het kunstwerk vanuit verschillende zichthoeken bekeken kan worden en de kleurbeleving haar werk doet.
André Bruijn

Wat vindt een collega-kunstenaar uit Maassluis ervan?

-Wist niet dat het een kunstobject was omdat het net zeven vlaggenmasten zijn.

De kleuren zijn vaal en mogen wat mij betreft wel een likje verf krijgen.

Het staat op een druk verkeerspunt langs de stoep bij een klein flatgebouw en komt daardoor denk ik ook niet echt uit.
Willy Minderhoud

-Het kunstwerk Masten met Vanen van Gerda Ploeg staat al geruime tijd bij de rotonde aan de Laan 40/45 en het begin van de P. C. Hooftlaan.

Het kunstwerk bestaat uit zeven stalen binten met driehoekige stalen vanen.

Is het kunst, ik zie het meer als een herkenningspunt, wat zit erachter, waarschijnlijk meer dan ik kan bedenken.

Bijvoorbeeld het aantal zeven stuks, de kleurkeuze, blauw en roze voor de masten en geel-oranje voor de vanen.

Het zou goed zijn als er een informatiebordje bij te vinden was.

Nu is het voor mij niet veel meer dan een herkenningspunt met wat achterstallig onderhoud, er is roestvorming door afbladderende verf wat simpel te herstellen is.
Henk v d Hoek

-Een fris beeld met veel beweging. De beweging komt door de opstelling van de horizontale palen en de driehoeken die bovenaan bevestigd zijn. Er zit een mooi ritme in en het beeld nodigt uit om er omheen te lopen. Hoe ziet de achterkant er uit? Maar vooral, welke kleuren zijn daar dan gebruikt? Want het aspect kleur is zeker ook bepalend voor dit frisse beeld. Er zijn kleuren gebruikt die elkaar versterken.

Alleen de plaats van het beeld is slecht gekozen. Het valt weg in de drukte van de rotonde, de vuilcontainers en zo meer. Zonde het komt niet goed tot zijn recht.

Een rustige  plek zou beter zijn, op een mooi grasveld bijvoorbeeld dan knalt het beeld nog meer met zijn kleuren.
Friedie Kloen