Aan de wind zeilen

Fotograaf: Nel Wilkes

Kunstwerk van de maand: April 2023

Lucien den Arend

1943

Dordrecht

Beeldhouwer, schilder, tekenaar

Bronnen

Beelden van Maassluis, gemeente Maassluis, 2002, blz. 13 en blz. 8
Documentatie gemeentearchief Maassluis, cluster stad, team Cultuur
E-mailwisseling met Lucien den Arend, maart/ april 2021
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucien_den_Arend
https://www.denarend.com/linear-sculpture/index.htm

Lucien den Arend emigreerde toen hij 10 jaar was met zijn ouders naar de Verenigde Staten. In zijn 20’er jaren studeerde hij aan academies in Californië en in Nederland (Tilburg en Rotterdam). In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw had Lucien een galerie in Zwijndrecht. In Zaanstad, Amsterdam, Ede, Zwijndrecht, Rotterdam en Rhoon staan grote kunstwerken van zijn hand. Het zijn abstracte grote objecten in brons, roestvast staal en beton. Ook gebruikte hij aarde, water en beplanting, veelal wilgen. Hij heeft zich onderscheiden als land art-kunstenaar. Land art is een kunstvorm waarbij de kunst in het landschap wordt verwerkt, zodat dit een gewijzigde vorm krijgt. Lucien woont en werkt nu in het stadje Kangasniemi, in een uitgestrekt merengebied in het midden-zuiden van Finland.

In 1977 kwam van Lucien den Arend een kunstwerk in Maassluis te staan op het schoolplein van de toenmalige Martin Luther Kingschool aan de Haydnlaan. Daar werd het door de kinderen veel gebruikt om te klimmen en er aan te hangen. Het werd ook vaak gebruikt als doel bij het voetballen. De school verhuisde in 1994 naar de Richard Hollaan en heet nu de Parasol. Het kunstwerk van Lucien werd verplaatst naar een grasgazon aan de Haydnlaan hoek Wagnerstraat, schuin voor het gebouw van Vraagraak, waar het nu nog staat.

Het werk vormt voornamelijk een lijnenspel in RVS. Twee bijna ronde, hol getrokken staalcirkels op een dikke voetplaat van gewelfd beton. Zijn het twee hoepels, bevroren in een vallende beweging? Mmm.., toch niet. Op zijn Engelstalige website noemt Lucien het Sail, bij het fotootje ervan (1977), dat genomen werd toen het kunstwerk nog bij de school stond. In een e-mailwisseling zegt Lucien daarover ‘Wanneer we de lichte bolling van het beeld zien in relatie tot de golven eronder dan zeilen we aan de wind en zou ik dit als de Nederlandse titel willen voorstellen.’

We zien twee RVS buizen van 10cm dik in een bijna geheel geronde driehoek. Nu we de titel weten zien we het zeil van een wedstrijdzeiler die vol aan de wind gaat waardoor zeil en boot overhellen. Eronder ligt een betonplaat van 10 meter lang die overlangs gewelfd is tot twee rolgolven. Het zeil is op z’n breedst 4,40 meter wijd en ook ongeveer zo hoog.

12 januari 2023
Jacques Visker, HVM

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Het kunstwerk ‘Aan de wind zeilen’ doet mij in eerste instantie niet aan wind en zeilen denken. Wat mij intrigeert is het effect dat de samengebrachte ‘hoepels’ hebben. Het kunstwerk oogt eenvoudig, maar staat erbij alsof er iets op heeft ingewerkt. De openheid kan wind trotseren, waardoor het object er niet kwetsbaar uitziet. Echter, wanneer we een zeil in het object voorstellen, dan heb ik direct de associatie van een stevige wind. Het staalwerk is daartegen dan zeker bestand omdat het stevig in de grond verankerd zit. Ik vind het spannend dat het kunstwerk een rijke associatie in zich heeft!
André Bruijn

-Industrieel, eenvoudig beeld dat zeker opvalt. Past wel bij het beeld dat voor de deur van het voormalige Platex gebouw staat.
Chris Zweers

Wat vindt een collega-kunstenaar uit Maassluis ervan?

-Vlakbij het ornament Opwaartse beweging,  is een tweede kunstwerk te  vinden waarvan de naam Aan de wind zeilen is.

Het bestaat uit een golvende betonnen grondplaat waarop een grote RVS  dubbele hoepel staat die er uitziet als een soort grote fitness hoelahoep.

Hoewel ik in het verleden zelf een BM zeilboot gehad heb, zie ik de link met de naam niet zo gauw. De betonnen golf lijkt op water maar de hoelahoep erop ? Ik ben te nuchter voor degelijke zaken denk ik.

Het geheel vind ik ondanks dat niet misstaan. Het heeft wel wat. Als je er langs komt kijk je er toch naar.
Henk v d Hoek

Aan de wind zeilen (Staal-Beton plastic). Haydnlaan, hoek Wagnerstraat.

Fascinerende vorm die door de dubbele vervorming blijft verrassen vanuit elke hoek, je moet er echt helemaal omheen lopen om de werkelijke vorm te kunnen doorgronden. Woordgrapjes zijn leuk, ik zie dit als een beeldgrapje, een vorm van op-art. Sterk door eenvoud en lekker abstract.
Rolf de Bakker