Dag en Nacht

Fotograaf: Nel Wilkes

Kunstwerk van de maand: April 2022

Toine Horvers

1947

Loon op Zand

Multimodaal kunstenaar

Bronnen

www.toinehorvers.nl
E-mailwisseling met Toine Horvers, 10-05-2021.
Gemeentearchief van Maassluis, cluster stad, team Cultuur.
https://www.kookwinkelblog.nl/glas-kristal-en-kristalglas/

Aan de Westlandseweg, tegenover de Turkse moskee en het kantoor van ROG+ (het voormalig politiebureau), staat een gerenoveerd flatgebouw van zes woonlagen. Aan weerszijden van het gebouw staan liftschachten van staal en glas. Op een van die liftschachten heeft Toine Horvers in het jaar 2000 een kunstwerk aangebracht. Nooit gezien, zullen de meesten denken. Dat zal best. Het kunstwerk zit zeshoog op het dak van de liftschacht. Die staat op de hoek van de Westlandseweg, de Maasdijk en de Peter van Anrooylaan. Drukke, onoverzichtelijke kruisingen van rijbanen, fietspaden, wandelpaden, zebra’s. Dan heb je geen tijd voor hoogverheven kunst. En er staan ook nog bomen met volle kruinen voor. Maar wie er toch oog voor heeft, ziet iets opvallends. Op die lift staat een rechthoekige staalconstructie en daarin zweeft een woord: DAG. En als het donker is NACHT.

‘Ik werk als kunstenaar met beweging, uitgedrukt in performances en beschrijvend schrijven. In mijn werk vanaf 1979 heeft de beweging van de aarde en de wisseling van licht en donker altijd een belangrijke rol gespeeld.

Bij de opdracht in Maassluis zag ik die beweging verbeeld in de bewoning van het flatgebouw: iedere dag weer staan mensen op, verlaten het gebouw en komen daar weer terug om de nacht door te brengen. Het ritme van hun dagelijks leven valt kortweg te verwoorden met “dag” en “nacht”. Dat heb ik willen verbeelden door die woorden langzaam in elkaar te laten overvloeien op de momenten van de werkelijke overgang van daglicht naar duister.’

In de metalen constructie heeft Toine twee kristalglazen platen schuin bevestigd. Bij daglicht omhoog kijkend lees je op het glas het woord DAG, in rood, als zonnegloed. Zodra het donker wordt verdwijnt langzaam DAG en verschijnt op dezelfde plaats NACHT, in blauw, als maneschijn. Je ziet geen lampen en snoeren. Er is alleen dat glas. Toch gebruikte Toine kunstlicht. Hoe kreeg hij dat voor elkaar?

Een glazen plaat is lang en breed, maar heeft ook een dikte. Je kunt er van elke kant met licht doorheen schijnen. Kristalglas is in vergelijking met vensterglas heel helder, heeft een verhoogde lichtbreking, is heel geschikt om te slijpen of etsen en kan tegen een stootje. Led-licht kan heel smal en sterk gebundeld worden. Denk maar aan een laserstraal. Ook kan het in allerlei kleuren schijnen. Met deze materiële eigenschappen is Toine aan het werk gegaan.

Het DAG-raster wordt gevormd door rode glazen vierkantjes, op hun punt staand. Die liggen op de kristalglasplaat. Het NACHT-raster bestaat uit diepgestraalde putjes in het kristalglas die oplichten door aanstraling van lijnen met blauwe leds aan de onder- en bovenranden van de glasplaten. De led-stralers zijn onzichtbaar verwerkt in de metaalconstructie.

Wie regelmatig omhoog kijkt ziet dat de helderheid van DAG wisselt onder invloed van zonnekracht en wolkendek. Dat geeft dit werk iets magisch. Toine weet met technologische kunst zachte emotie en sentiment op te roepen. ‘Zonnegloed en maneschijn, ochtendgloren en avondschemer, de dageraad en de nacht die valt’. Op zeshoog, aan de hemelkoepel. Kijk!

30-01-2022
Jacques Visker, HVM

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Dit kunstwerk vind ik persoonlijk erg cool bedacht. Zeker omdat je bij daglicht het woord DAG ziet en dan als het donker is  het woord NACHT. Het is wel een kunstwerk waarbij je echt moet weten dat het er is, want zelf wist ik eigenlijk niet dat het er zat. Maar als je het weet en het dus ook ziet vind ik het wel erg leuk bedacht.
Leigh (16 jaar)

We hebben enige moeite gehad om te ontdekken waar het kunstwerk zich bevindt. Na wat objecten te hebben aangewezen vraagt Elize of het soms de woorden boven op het dak zijn.

We vinden het allebei mooi, en ook handig want voor mensen die niet uit Nederland komen is het handig om zo te weten dat als de zon schijnt dat het dan “Dag” is en als de zon onder is dat het dan “Nacht” is. Ze vinden de kleuren mooi en verbazen zich erover dat het kunstwerk kan veranderen. Thijs vraagt zich af of mensen in China dit kunstwerk gebruiken om te weten of het hier Dag of Nacht is.
Elize en Thijs (9 en 7 jaar)

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Het kunstwerk Dag en Nacht doet zich opmerken door de oplettende kijker! Ook al heeft het dagelijkse licht geen bevestiging nodig, toch is het juist het woord DAG dat je duidelijk maakt dat het dag is. Het geeft je de kans, door de ruime blik die ‘het dag-zijn’ mogelijk maakt, daar dan ook opgewekt over te zijn. Het geeft mij lucht de dag in een breed perspectief te kunnen zien. Prachtig wat een positiviteit je aan één woord al kan ervaren. Net zo heeft het woord NACHT haar werking.  Maar dan de werking van het idee van rust, omdat er in tegenstelling tot de dag bij ‘het donker-zijn‘ niet noodzakelijk meer hoeft te worden gezien dan er te zien is. Wellicht ook een opluchting! Juist door het donker ervaar ik fonkelende sterren aan de hemel als een helderheid die ook de dag in zich heeft.
André Bruijn

-Een technisch kunstwerk, dat niet altijd meteen opvalt. Zo zijn er meer bij flatgebouwen. Je ziet het pas als je erop gewezen wordt.

Mooi dat dit soort kunstwerken er zijn. Misschien wat onderhoudsgevoelig, maar dat is een ander verhaal. Als kunstwerk van de maand kan het helpen dat meer mensen dit gaan zien.
Chris Zweers

-Wauw, ik heb serieus nooit geweten dat er een kunstwerk ‘verstopt’ zit in deze flat. Zonde eigenlijk, want het idee is wel gaaf. Zeker het lichtwerk bij de NACHT in dit kunstwerk vind ik wel mooi. Het kunstwerk roept verder eigenlijk geen gevoel bij mij op.
Janneke Noordermeer

Wat vindt een collega-kunstenaar uit Maassluis ervan?

Na enige tijd te wonen aan de Landrélaan en aan het einde van een mooie zomerdag, zagen wij het wonder ineens gebeuren (wisten van het kunstwerk niets af) wonderlijk. Denk dat veel mensen het kunstwerk niet kennen: gezien de verandering elke dag op een andere tijd plaatsvind en omdat het hoogverheven boven de flat uittorent.
Willy Minderhoud

Dit kunstwerk heeft een eenvoudige boodschap. DAG overdag en NACHT ‘s nachts. Op zich natuurlijk wel een mooi gegeven. Alleen wie ziet dit kunstwerk, zo hoog in de nok en bovendien boven de schacht waar iedereen zich in beweegt? Als je met je boodschappen thuis komt heb je denk ik ook geen zin om naar boven te kijken.

Het zou beter geweest zijn als het in de hal zichtbaar zou zijn. Dan denk je elke ochtend bij het weggaan: Oh ja het is dag! En in de avond word je eraan herinnert dat het avond is.

Maar het blijft wel een mooi idee dit kunstwerk, simpel en helder.
Friedie Kloen

Ja, wat moet je hier nu van zeggen.

Aan de flat Peter van Anrooylaan zijn op verschillende plaatsen van onder tot boven een soort jaloezieën gemonteerd waarop bij een van de jaloezieën boven en onder de woorden DAG en NACHT staan.

Het is een leuke versiering van de flat,  de flat ziet er wat bijzonderder door uit.

Is het een kunstwerk? Ik zie er in ieder geval verder dan dat het leuk staat niets in.
Henk v d Hoek

-Deze was mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen. Dat is meteen ook denk ik wel het nadeel, de positie van het werk. Meer wel eigentijds, verrassend door de eenvoud, en het gebruik van kunstlicht zie je niet vaak in kunstobjecten in de buitenruimte.

Ik zal er eens op gaan letten de volgende keer dat ik er langskom.
Rolf de Bakker