Gedicht Maassluis

Fotograaf: Nel Wilkes

Kunstwerk van de maand: December 2020

Henriëtte Faas

1950

Dichter, woordkunstenaar, vormgever, uitgever, kunstschilder

Bronnen

Bronnen:
Balkonscènes aan het water, Arend van Dam c.s., Compaan uitgevers, 2010, ISBN 978-94-903740-7-5.
Telefonisch interview met Henriette Faas (23-10-2020, in het coronatijdperk).
Informatie uit het archief van de gemeente Maassluis, cluster Stad, team Cultuur.
Informatie van Francken Metaal, Woerden.
https://www.nederlands.nl/nedermap/beschouwingen/beschouwing/127204.html
https://woutervanheiningen.wordpress.com/tag/henriette-faas/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cortenstaal
https://www.esab.nl/france-benelux/nl/education/blog/what-is-the-best-way-to-cut-steel-plate.cfm

Het naamgedicht MAASSLUIS kent twee verschijningsvormen. In 2010 verscheen het in de literaire bundel Balkonscènes aan het water. Maar de meeste mensen kennen het als een 600 meter lang kunstwerk dat sinds 2017 aan de Koning Willem-Alexander Boulevard staat, onderlangs de Santplaet in de wijk Het Balkon. Daar staan negen stalen panelen, 250 cm lang en 150 cm hoog. Rechtsboven in elk paneel is een regel van het gedicht uitgesneden, met onder de eerste letter een streep. De onderstreepte letters – stroomopwaarts gelezen- vormen het woord MAASSLUIS. Bij elk paneel staat een zitbank.

Henriette Faas woont en werkt in Maassluis. Ze schreef vijf dichtbundels. Zij is de eigenaar van uitgeverij ‘De Brouwerij’. Dan zou de verleiding kunnen ontstaan om eigen werk uit te geven met een weinig kritische toets. Dat lijkt Henriette niet overkomen want zij won er nationaal en internationaal meerdere poëzieprijzen mee.
In de vijf gedichten in Balkonscènes geeft zij haar impressie van het Balkon weer. Zij laat zich inspireren door haar zintuigen; voelen, proeven, horen en zien. Ze beschrijft het oude en nieuwe Maassluis, spelend met stijl en typografie.

Nieuwe woonwijken ontstaan niet uit zichzelf, ze worden bedacht. Alle gebouwen, rijstraten, loopbanen, lantaarns en het groen staan aan het eind van de bouw op hun bedachte plaatsen. Architecten en vormgevers zullen hun best hebben gedaan om de wijk een eigen identiteit, een herkenbaar gezicht mee te geven. Maar de eigen sfeer van de wijk, het thuisgevoel, dat komt met de bewoners. Een goed gemeentebestuur zal zijn best doen om de bewoners te helpen die sfeer te creëren. Om hun sociale en culturele geschiedenis te gaan schrijven.

Zo is het in Het Balkon gegaan. Een nieuwe wijk in markante bouwstijl die herinnert aan een eeuw eerder. Op het randje van een drukbevaren waterweg, met recht een ‘balkon’. Toen de bouw begon is een masterplan kunst van start gegaan, ‘De Horizon Dichtbij’. Aan het slot daarvan was een literaire bundel ontstaan, ‘Balkonscènes aan het water’. Elke nieuwe bewoner van Het Balkon krijgt het van de gemeente als welkomstgeschenk. Een boekwerk waarin vijf schrijvers/ dichters uit Maassluis hun gedachten opschreven over balkon/horizon/onzichtbare stad. ‘De verhalen zijn als een steen in de vijver; ze vormen het begin van een gesamtkunstwerk’, schrijven de samenstellers in hun slotwoord. Zij moeten daarbij, dat kán bijna niet anders, de bladzijde voor ogen gehad hebben waarop het naamgedicht MAASSLUIS staat. Henriette Faas heeft het niet alleen geschreven, maar ook op papier vormgegeven (zie boven).

Verschillende gedichten en verhalen uit Balkonscènes zijn door de architecten van de wijk gekozen om als toegepaste kunst het eigen gezicht van de wijk vorm te geven. Het gesamtkunstwerk dus. Het gedicht MAASSLUIS is daar onderdeel van. Het schelpenpad van de Boulevard loopt onderlangs de wijk, die op Deltadijkhoogte ligt. De zijkant van het pad heeft een golvenpatroon zoals tegen de oever klotst achter een schip dat op de rivier vaart. Zo lijkt het alsof de golven van de rivier tegen de dijk kabbelen. De panelen staan elk in zo’n golf. Bij het eerste en het laatste paneel staat een informatieplaquette. Daarop staat het gedicht precies zoals het als typografisch kunstwerk is weergegeven in het boek Balkonscènes aan het water. Het lijkt daar alsof elke letter van de stadsnaam in het water wordt gegooid met golfjes die steeds verder naar buiten kringelen.
Tussen de panelen met de L en de U is vanaf de Santplaet naar de Boulevard een betonnen trap gebouwd (de ‘BALNOK-trap’) met enkele woorden uit het gedicht ROMEO EN JULIA, ook van Henriette Faas uit ‘Balkonscènes’.

De panelen zijn van anderhalve centimeter dik cortenstaal. Dat heeft de speciale eigenschap dat er een dun roestlaagje over ligt maar dat het verder niet wegroest. Het is weerbestendig, verf als beschermlaag is niet nodig. Kunstenaars van monumentale, grote kunst in de buitenruimte werken graag met cortenstaal.

De dichtregels zijn uit het plaatstaal gesneden. Daar bestaan verschillende technieken voor. Hier is gebruik gemaakt van machinaal snijden met een laserbundel.

24 oktober 2020,
Jacques Visker, HVM

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Het geeft je eerst een error omdat je niet weet hoe het verder gaat. Pas als je langs alle platen geweest bent ga je het heel mooi vinden zoals ik.
Mina (17 jaar)

-Het viel me al gelijk op toen ik het voor het eerst zag en probeerde alles te lezen. Alleen door de afstand vergat ik best veel. Ik vind het een geweldig idee.
Midas (16 jaar)

-Ik vind het niet zo bijzonder en mooi zoals andere mensen het zien. Ik vind dat in plaats van alleen maar het oude Maassluis naar boven wordt gebracht, ook dingen over nu aandacht moeten krijgen. Want nu gebeuren ook heel mooie dingen in Maassluis.
Lara (13 jaar)

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Het gedicht van Maassluis langs het Scheur doet mij denken aan het vroegere vissersleven en de zee: robuust. Ik ken natuurlijk niet alle teksten die op de panelen staan, maar als je erlangs loopt geeft het je herkenning of stemt het tot nadenken. Ik vind het gaaf dat kunst en het geschreven woord in dit kunstwerk bij elkaar komen.
Janneke Noordermeer

-Ooit fietsend langs de Koning WA van Buren boulevard, (ik was incognito) zag ik een aantal onooglijke roestige platen langs de kant staan.

Mijn eerste indruk was, dat de aannemer zijn rotzooi niet had opgeruimd en lette er verder niet op.

Dat had ik dus wel moeten doen, want pas toen ik een paar dagen later de andere kant uit fietste, kreeg ik in de gaten, dat die gekke gaten in die platen, die ik eerder had gezien, wel degelijk wat voorstelden, namelijk lettertjes.

Nee niet alleen lettertjes, maar zinnen, elke plaat één, behalve op de laatste, daar stond maar één woord.

Al die zinnen achter elkaar zijn een verzinnebeelding van datgene

  • wat je overkomt als je je op dat fiets/wandelpad van west naar oost beweegt.
  • Wel met de wind mee, anders heb je geen tijd om op teksten te letten.
  • Wat je overkomt dus zo langs de waterweg,
  • langs al dan niet revolutionaire nieuwbouw,
  • met altijd weer schepen, die van Rotterdam vertrokken en inderdaad Samenstromen.

En daar voel je je blij bij.
Koos Borsboom

– Hierbij mijn kijk op kunst met tekst van Henriette Faas. Die je kunt vinden langs de waterweg, aan de koning Willem Alexander Boulevard. Daar zijn negen grote rechtopstaande schuin geplaatste metalen platen bevestigd achter bankjes waar je op kan zitten.

Met daarin geponst verwerkte tekst van Henriette Faas. De negen platen hebben verschillende teksten. Gelezen vanaf richting binnenkomst haven:

  1. Maaswater kabbelt onder,
  2. Adembenemende luchten,
  3. Avontuur op nieuwe grond,
  4. Sirene lokt sierlijk schoon,
  5. Schip glijdt over waterweg,
  6. Landinwaarts is steeds lichter,
  7. Uitzicht op een verre haven,
  8. Inzoomen op de overkant,
  9. Samenstromen.

Ik vind dit een ‘krachtig’ hedendaagse (fundamentele) kunst van de 20e eeuw. Hierin is goed nagedacht, wat betreft lijn, structuur, kleur, medium, materiaal, formaat, techniek, werkwijze, en geometrische en optische abstractie. Het (abstracte) kunst doet iets teweeg met de ruimte, maar ook geeft de tekst een cerebrale reactie teweeg. Door deze observatie was ik even in een flow. Alhoewel ik er al zeer vaak voorbij ben gegaan dit jaar tijdens mijn hardloop rondes.

En deze fundamentele kunst heeft dan ook verwantschap met minimal art, kunst van begin jaren ’60. Waar simpel materiaal relatie aan gaat met de omgeving. De kracht van minimalisme is eenvoud. De ontwerper wil iets met kracht en eenvoud in de ruimte zetten om de essentie uit te beelden, die bepaalde gedachtes oproept.

Door het creëren van een tegenstelling met de omgeving iets uit te beelden en over te dragen.

En minimalisme geeft rust en focus op de essentie. Alhoewel het best grote platen zijn, wordt het door de grote uitgestrekte ruimte verspreid over de KWA boulevard de structuur, beweging, ritme, orde en overzichtelijk compositie verdeling in rust opgenomen. En de bankjes zorgen eveneens voor rust. En als laatste toevoeging, wat betreft de teksten van Henriëtte Faas die zijn zeer toepasselijk in deze omgeving. Hierbij wordt alles opgenomen in het geheel.
Erica Heesbeen

Wat vindt een collega-kunstenaar uit Maassluis ervan?

-Poëzie langs de Waterweg; stoere platen met teksten die je laten beseffen waar je staat (en zit) en je doen mijmeren……
ook mooi in de ochtendzon.
Hanneke Wessels

-Allereerst is het een prachtig samengaan van disciplines, Literair en beeldend.
Het gedicht is in negen platen in negen regels weergegeven. Doordat de letters open zijn kan je erdoorheen kijken en worden ze ruimtelijk. De platen staan schuin op de route en vallen op, zo wordt er een kleine ruimte afgebakend om te gaan lezen. Je gaat er echt even voor staan.
Telkens is er één letter uitvergroot, het wordt een raadsel: welk woord gaat het worden? Als je wandelt vanaf Hoek van Holland heb je de neiging om harder te gaan lopen; je wilt snel naar de volgende gedichtregel. Je wordt nieuwsgierig naar wat er komen gaat.
Het is een interactief beeld, d.w.z. de wandelaar wordt geprikkeld want de woorden/zinnen zetten je aan het denken, maken gevoelens los, werken associërend, kortom doen ‘iets’ met de wandelaar.
Daarom blijft het beeld fascineren. Telkens beleef je het beeld anders, afhankelijk van stemmingen en gemoedstoestanden.
Het materiaal cortenstaal, dat roestkleurig is, is mooi gekozen. Een bescheiden kleur in strakke vlakken, mooi in het wandelbeeld en een gedegen materiaal.
Friedie Kloen

-Je kunt dit kunstwerk niet in één oogopslag zien. De delen waaruit het werk bestaan, zou je haast kunnen beschouwen als onderdeel van de dijk, van de waterwering. Vooral door de roestbruine kleur springen ze er uit. Ik vind het totale werk aardig als onderdeel van het landschap, maar ik vind de delen toch wat eendimensionaal. De uitgespaarde woorden van het gedicht hadden voor mij over de volle breedte van de plaat gemogen. Dan zou er misschien ook meer wisselwerking ontstaan met het achterliggende land.
Mick Otten