Verleden Klanken

Fotograaf: Nel Wilkes

Kunstwerk van de maand: Januari 2022

Dick Tulp

1952

Kunstschilder en beeldhouwer

Bronnen

Informatie van Dick Tulp, e-mail 23-02-2021
Presentatie Spoorbrugkunstwerk.ppt
Gesprek met Joop Vaissier, adviseur kunstzaken voor de gemeente in 2002, 24-02-2021
Kunstwerk ‘Verleden Klanken’ verplaatst naar Havenplein | Maassluis24
WOS.nl: Van slooprestant tot kunstwerk

Verleden Klanken is een kunstwerk in plaatstaal. Het is recyclekunst, gecreëerd uit een deel van de spoorbrug over de Maassluise haven die in 2002 na 109 dienstjaren vervangen werd. Het industrieel ogende kunstwerk dateert van februari 2006 en is twee meter lang en 1 meter hoog. Het is geschilderd in blauw, geel en grijs en staat op een betonnen sokkel in een grasstrook bij de spoorbomen aan het Havenplein. Langs het voetpad staat een zuiltje met informatie over het werk.

Dick Tulp woont en werkt in Maassluis. Hij is een veelzijdig kunstenaar in het platte vlak en in driedimensionaal werk. Hij hanteert een figuratieve beeldtaal. Hij schildert en hij beeldhouwt en is in beide disciplines gespecialiseerd in portret en figuur, zowel in opdracht als in vrij werk. In Maassluis is hij bekend van zijn bronzen beeld De roeping van Andreas, op het plein voor de RK-kerk aan de Westlandseweg en van zijn Geuzenmonument in het Vrijheidspark, aan de Kwartellaan. Ook maakte Dick het bronzen borstbeeld van Koning Willem-Alexander in de raadszaal in het stadhuis.

Het scheelde niet veel of Verleden Klanken had niet gemaakt kunnen worden. Dick vertelt: ‘De gemeente plaatste een ‘open call’ voor beeldend kunstenaars om een ontwerp plus kostenbegroting te maken voor een herinneringsmonument aan de oude spoorbrug. Een opdrachteis was dat het herinneringsmonument moest worden gemaakt van een slooprestant van de oude brug. Dat restant, een plat stuk gietijzer van 270×116 cm, was neergezet op de gemeentewerf waar ik het ter inspiratie kon bestuderen.’ Joop Vaissier, in 2002 de adviseur kunstzaken voor de gemeente, herinnert zich dat hij naar de aannemer ging die de oude brug had weggehaald, om een flink stuk aan te wijzen van de brugopbouw waaruit een kunstenaar een fors kunstwerk zou kunnen creëren. Oeps! De sloper was erg voortvarend en had de hele brug al in kleine stukken gezaagd. Het grootste stuk ervan werd voor het kunstwerk bestemd en ging naar de gemeentewerf. ‘Het thema is een idee van mij’, zegt Dick. ‘Voor het ontwerp ging ik uit van het geluid van de trein die over de brug reed. Mijn presentatie leidde ertoe dat de gemeente mij de opdracht toekende.’

Dick gebruikte het brugsegment, een onooglijk stuk staal van meer dan een eeuw oud, als materiaal voor een nieuwe vorm met een nieuwe betekenis. In zijn eigen woorden: ‘Wat is de sterkste herinnering aan de spoorbrug? Dat is de auditieve associatie: kedoeng-kedoeng.’ Dat geluid en dat ritme wilde Dick vormgeven. Maar ook de voortrammelende trein in zijn typerend geel met blauw en het overbrugde water van de haven wilde hij weergeven. Twee stukjes uit zijn presentatie:

 

 

 

 

Geluid en beweging ijzersterk verbeeld! Wie het weet zal er steeds even naar kijken.

Van A naar B en van B naar C. Een trein is altijd op reis. Onze nieuwe oude spoorbrug reisde ook.

Vanaf de onthulling in 2006 stond hij bij wooncomplex Havezaethe in het grastalud naast de spoorbaan, vlak bij de nieuwe spoorbrug. Tot in 2018 de metrolijn werd aangelegd, met geluidsschermen erom. De Verleden Klanken raakte letterlijk uit beeld, vanuit de stad gezien, en daarom reisde het beeld naar de hoek van het Havenplein, in de berm tussen de Stationsweg en de Laan 1940-1945. Hier kwam het kunstwerk weer tot zijn recht. Tot in 2020 bij een veiligheidsanalyse bleek dat het plaatstaal bij een mogelijk verkeersongeluk op dit altijd drukke verkeersknooppunt voor ernstig persoonlijk letsel zou kunnen zorgen. En weer verkaste de Klanken. Niet meer dan een paar meter nu, maar toch.

02-11-2021
Jacques Visker, HVM

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Het lijkt op een grote blauwe dolfijn en daarom vind ik het mooi.
Marian (12 jaar)

-Ik weet niet wat het betekent, maar het ziet er kapot uit. Ik vind het niet zo mooi.
Haidar (9 jaar)

-Ik zou graag willen dat het gelijk uitgelegd wordt wat het is en betekent misschien dat ik het nog mooier vind ik vind het namelijk mooi maar geeft me beetje error.
Súeda (16 jaar)

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

-Het ritme van het geluid als een trein over de oude spoorbrug reed komt hier goed tot uiting. Ook de vorm van het blauwe brugdeel geeft nog wel aan dat de brug over water gaat. De ritmestaven hebben de kleur van de treinen die over de brug reden.

Als je de geschiedenis niet kent is dit een beeld vol raadsels.

Persoonlijk had ik dit beeld meer parallel met de huidige brug gelegd. Dan komt de betekenis van dit beeld meer tot z’n recht.
Chris Zweers 

-Het kunstwerk Verleden Klanken vind ik een mooi gekozen naam, waarin een typisch Maassluise ambachtelijke herinnering weerklinkt. Het roept bij mij het indringende geluid op van het trillende staal, nadat er met een hamer tegenaan is geslagen. Ondanks dat het een zeer robuust kunstwerk is, is er sprake van een verzachting in de aanblik door het kleurgebruik én de richting die in het werk is waar te nemen.
André Bruijn

-Voordat ik de betekenis van Verleden Klanken kende, liet dit kunstwerk mij denken aan schoorstenen van schepen die nog net boven het water uitkomen. Nu ik de betekenis van het kunstwerk weet, ga je ineens helemaal anders tegen het kunstwerk aankijken.

En dan word je toch melancholisch. De trein… Het geel-blauwe monster dat eerst tussen Rotterdam en Hoek van Holland reed. Wel mooi dat het kunstwerk hieraan herinnert. Het materiaal van het kunstwerk vind ik bijzonder. Lijkt mij een lastig materiaal om mee te werken. Daarnaast vind ik het ook mooi dat muziek een rol speelt in dit kunstwerk. Het ‘kedoeng-kedoeng’ vormgegeven in staal.
Janneke Noordermeer

Wat vindt een collega-kunstenaar uit Maassluis ervan?

-Duidelijke uitbeelding van het maritiem verleden van Maassluis.

De blauwe kleur van water, maar tegelijkertijd een krachtig stevig schip die zich klieft door de golven.

Het geel van de schoorstenen met daaruit het grijs van de rook.

Bij het woord KLANKEN moet ik denken aan werklieden die met flinke kracht de nagels bewerkten van een schip.

De plek waar dit staat vind ik afdoen aan het geheel, wel dicht bij water, maar tegen de achtergrond van garageboxen.

Ook het stuk beton eronder zou netjes weggewerkt kunnen worden, nu komt het niet uit als kunstobject.
Willy Minderhoud

-Een heel leuk speels beeld. Er zit beweging in, en dat is natuurlijk ook de bedoeling.

De grove oorspronkelijke materialen van de oude spoorweg zijn in het beeld verwerkt. Een mooie herinnering aan wat eens was, ook de kleuren doen de toeschouwer aan de treinen van toen denken, geel met blauw. De verticale platen lijken ook wel een piano, vandaar wellicht die klanken? Je hoort de trein nog langsdenderen. Nu rijdt er een bijna geruisloze metro langs, wat een verschil met vroeger.

Mooi dat er zo’n levendige herinnering staat langs het nieuwe spoor.
Friedie Kloen

-Voor de liefhebbers is dit een leuk object om de techniek uit vervlogen tijden te bekijken.

Het is een stuk van de oude stalen spoorbrug die een belangrijke schakel vormde tussen Rotterdam en Hoek v Holland. We zien hier nog geen lasverbindingen maar klinknagels. De ouderen onder ons herinneren zich nog de roodgloeiende klinknagels  die met een tang uit het vuur gehaald werden, in de gaten van de verbinding geschoven, en dan van twee kanten met de klinkhamers tot oersterk geheel geklonken werden. De herrie die hierbij kwam kijken was niet mis, menigeen zal hierbij gehoorschade opgelopen hebben. De arbeidsinspectie was in die dagen nog niet zoals nu.

Allemaal vergane glorie, het mooie is dat middels dit object deze oude techniek nog steeds te bewonderen is.

Zo zie je maar alles heeft waarde, wanneer wij het goed blijven verzorgen is dit stukje spoorbrug nog tot in de verre toekomst te bewonderen.

Mooi gedaan Dick Tulp.
Henk v d Hoek