Keramische tegeltjes

Fotograaf: Nel Wilkes

Kunstwerk van de maand: Februari 2024

Gilbert van Drunen

1966

Steenbergen

Beeldhouwer, installatiekunstenaar, schilder, tekenaar

Gilbert volgde de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda en studeerde af in 1989.

Gilbert werkt in verschillende kunstvormen. Niet alleen met traditioneel beeldende materialen zoals olieverf op doek, op paneel en keramiek maar ook met fotografie, video en muziek. De belangrijkste inspiratiebron van zijn werk in de jaren ’90 is het eensgezinde gevoel met mensen uit andere culturen die hij op verschillende plaatsen in de wereld opzoekt. Gilbert zoekt frisheid bij het maken van kunst en maakt vooral organische structuren. Vanaf 1998 worden naast tekeningen ook keramische werken gemaakt en later porseleinen werken. In 2012 maakt Gilbert de keuze om geen werk meer te koop aan te bieden.

In 2000 wint Gilbert de opdracht voor kunst aan het flatgebouw Elzendal op de hoek van het Kastanjedal en de Rozenlaan. Hij brengt keramische tegels van eigen ontwerp aan op de blauwzwarte liftschacht en op de zandgele zijkanten van het gebouw. Het zijn er vele tientallen, zeker meer dan tweehonderd. Op de grote muurvlakken lijken de tegels klein. Ze hebben allerlei vormen en de tegels hebben allemaal een opdruk in heldere basiskleuren van geronde en vierkantige vakjes en vlakjes. ‘Ieder exemplaar is uniek en doet aan iets bekends denken’, staat er bij de foto’s in Beelden van Maassluis. En ja, dat is wel zo. Je graaft in je herinnering… en dan heb je ‘t. Ze lijken op de platte, handgemaakte lolly’s van tandenplakkend zuurstokspul in felle kleuren en vormen, zoals die op de kermis te koop zijn. Als je wat langer naar de tegeltjes kijkt proef je weer die zoete kermissmaak.

17-12-2023
Jacques Visker, HVM

Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?

Het kunstwerk Keramische Tegeltjes, op het flatgebouw Elzendal, vinden we aan de buitenzijden van de naar het Kastanjedal gerichte liftschacht én op de naar zowel Elzendal als Rozenlaan gerichte kopgevels. Wat ik er aantrekkelijk aan vind, is dat als je de flat oppervlakkig bekijkt, het kunstwerk als het ware niet opvalt. Het is typisch zo’n kunstwerk waar je op gewezen moet worden en dan zijn waarde krijgt. Dán word je nieuwsgierigheid langdurig geprikkeld!

De liftschacht valt het meest op. Deze geeft, met de tegels en kleurstelling sfeer aan het strakke ritme van de galerijen. Zelf vind ik het jammer dat de tegels op de kopgevels de aandacht nauwelijks opeisen. Dat komt, naar mijn idee, doordat de tegels redelijk gelijkmatig over de kopgevels verspreid zijn. Maar, dat strooi-effect ontdoet de gevels voor mij ook zeker van saaiheid en doet de liftschacht mij juist meer opvallen. Ook al geeft de aanblik je de kans om de kunst te ontmoeten, het had voor mij meer accent mogen hebben.
André Bruijn

Echt een kunstwerk dat niet als kunstwerk herkend zal worden. Persoonlijk vind ik hier niets aan. Te simpel.
Chris Zweers

Wat vindt een collega-kunstenaar uit Maassluis ervan?

Een heel grote muur met kleine tegeltjes. Dit beeld staat helemaal niet goed in verhouding. De tegeltjes zijn stuk voor stuk mooie kunstwerken, maar komen niet tot hun recht in die enorme muur. Heel eerlijk gezegd was het me daardoor ook niet eerder opgevallen. Dat is dus heel jammer. Een zó grote muur versieren met tegels of schilderwerk is super. Maar de tegels hadden groter gemogen.
Friedie Kloen

Flatgebouw Elzendal, je moet het weten, want als je er langs loopt valt het echt niet op.
Ikzelf heb zo’n 30 jaar geleden er vlakbij in het Elzendal gewoond en zie de tegeltjes nu voor het eerst. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze er destijds niet waren. Het staat leuk en het breekt de grote vlakken en is het ook goed te zien dat ze er na het verven opgeplakt zijn.
Verder dan dat het leuk staat, doet het mij niet veel en roept het geen diepere gedachte op.
Henk van den Hoek

Als keramist ben ik weg van tegeltjes, maar deze zijn zo klein op zo’n grote oppervlakte dat ze niet echt opvallen, ze zien er eerder uit als stippen en streepjes. Jammer dat je er niet echt van kan genieten.
Willy Minderhoud