Een ode aan de vrouw.
Andrea Dogterom (Dré) heeft haar opleiding genoten aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam en de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Daar leerde zij leeftijdgenoot Gerard Beijn kennen die aan de Academie voor Bouwkunst architectuur studeerde. Uit hun kameraadschap ontstond een professionele samenwerking.
Gerard Beijn ging in Maassluis wonen en werken als architect en ontwierp voor de Woningstichting Maassluis een wooncomplex van 52 woningwetwoningen. Het werd in 1984 gebouwd aan de Ververij. Als antroposofisch denkend architect creëerde hij een voor die tijd totaal andere groepering van woningen, met meer oog voor wat wij nu ‘de menselijke maat’ noemen. Voor de gevel aan de Ververij vroeg Gerard aan Dré om sierelementen te ontwerpen.
Het werden terracotta gebakken tegels van vrouwenbeelden waarbij Dré zich heeft laten inspireren door de Sleeping Lady, de godin van Malta, een duizenden jaar oud vrouwenfiguur op een rustbank, waarvan een beeldje werd gevonden in een van de ronde tempels uit het oude matriarchaat van Malta.
De terracotta tegels zitten verdeeld over de lengte van het gebouw, tussen de begane grond en de eerste verdieping. Door het gebouw loopt een poort van voor naar achter. Links en rechts boven de poort zitten twee van de tegels. Meer naar links zijn er nog twee geplaatst en meer naar rechts nog drie.
De Vrouwen van Dré zijn stevig en stoer en elk vrouwenbeeld is uniek. Het werk van Dré is niet alleen een ode aan de vrouwelijke vorm en schoonheid, maar ook aan de vrouwelijke geest en kracht. Dogterom zelf zegt over haar werk: ‘Mijn vrouwen zitten lekker in hun vel. Ze zijn zichzelf en hebben iets te vertellen.’
Wat vindt een willekeurige Maassluizer ervan?
‘Wat ik machtig vind is dat een kunstenaar in de eigenheid van het werk te herkennen is. Zo hebben alle vrouwenfiguren op de tableaus kenmerkende ronde vormen en zijn ze overduidelijk allemaal deel van dezelfde keramiekfamilie. Een mooi detail vind ik de twee tableaus op balkonhoogte bij de onderdoorgang met gemetselde boog. Prachtig gedaan om de torenachtige hoogbouw juist daar een accent te geven met deze keramiekparels.’
Wat vindt een collega-kunstenaar uit Maassluis ervan?
‘Vrouwen in de gevel, verassing!! De afgebeelde vrouwenfiguren zijn mooi rond en vol. Op een vereenvoudigde manier zijn ze afgebeeld op een stoel, bank of met meerdere personen weergegeven. Ze zijn ook heel harmonisch bij elkaar, dezelfde vorm en opbouw. Lekker mollig. Alleen jammer dat ze wegvallen in de gevel. Je moet al omhoogkijken, dus het was beter geweest om ze in een andere kleur gemaakt te hebben. Blauw bijvoorbeeld, of donkerrood. Dan was het contrast beter geweest en kunnen meer mensen genieten van deze mooie ronde vrouwen. Een heel mooi kunstwerk!!’
‘Dré is te zien als een wat dikke man die het prima naar zijn zin heeft tussen zijn vrouwen die allemaal nogal wulps afgebeeld zijn, ook dit kan tegenwoordig in Maassluis. Is het kunst, kitsch of gewoon een leuk idee? Ik denk dat het laatste het geval is en de bouwer van de woningen het als een leuke grap en verfraaiing van de gevel zag.’
Ook een ode aan de man dan?
Wilt u meer te weten komen over de kunstenaar, het monument en de geschiedenis daarvan, kijk dan op: https://crmmaassluis.nl De locaties van alle openbare kunstwerken van Maassluis vindt u hier: www.maassluis.nl/kunstwerkenkaart
Het Kunstwerk van de Maand wordt u gebracht door Mischa Koorneef (initiator en coördinatie), Jacques Visker (research), Nel Wilkes (fotografie) en Charmaine Hulsbosch (publiciteit).
Foto: Nel Wilkes