Bronnen
https://rkd.nl/nl/explore/artists/9242
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leen_Blom
https://www.eliblom.nl/persoonsbladen/Leenderd.htm
Beelden van Maassluis, blz. 10-11, Gemeente Maassluis, 2002, ISBN 90-75352-36-0
Informatie uit het gemeentelijk archief, cluster stad, afdeling Cultuur
Leen Blom studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij maakte portretten, figuurvoorstellingen en dierfiguren. Hij werkte in Deurne (Antwerpen) en in Den Haag (vanaf 1925). Hij werkte meestal met materialen als gips, terracotta en steen. Zijn stijl was naturalistisch.
Leen debuteerde tijdens de tentoonstelling Bloemen en Beelden in 1941 in het Zuiderpark in Den Haag. Daar stond toen zijn beeld Meisje met bloemen in ’t haar. Een jaar later maakte hij een uitvoering van dat beeld voor de gemeente Den Haag in euville, een witte kalksteen die gewonnen wordt in Euville, aan de Maas in Frankrijk.
Leen was een van de weinige beeldhouwers die zich aansloot bij de in de Tweede Wereldoorlog opgerichte Nederlandsche Kultuurkamer, een nationaalsocialistische organisatie. Na de oorlog werd Leen docent aan de Vrije Academie.
In Maassluis staat van zijn hand één kunstwerk, maar het is de vraag hoeveel stadsbewoners dit beeld kennen, hoewel dagelijks heel veel van hen De scheppende mens passeren. Toch staat het er al sinds 1952. Maar het staat in een tuin, achter een hek, vlakbij een druk en onoverzichtelijk kruispunt. Een kruispunt dat bijna iedereen wel kent: bij het viaduct onder de metrobaan, naar Het Balkon. Een scherpe bocht, voorrangstekens, fietspaden en voetgangers die er schuin oversteken. Dan kijk je wel uit, maar niet naar dat beeld.
Het is een grote, witte, zittende pottenbakker die naar het nieuwe werkstuk in zijn hand kijkt, zijn hoofd een beetje schuin, met een baret op. De tuin is van Werkleerbedrijf Stroomopwaarts Maassluis, wat in 1952 nog Beschermde werkplaats Dukdalf heette en toen haar nieuwe werkplaatsen betrok aan de Industrieweg 106. Het beeld was een geschenk van het gezinsvervangend tehuis De Luit, schuin aan de overkant aan de Haydnlaan.
Het beeld staat al jaren veilig achter een hoog, stalen Heras hek, maar dat was in vroeger jaren niet zo. Iedereen kon er bij, vandalen ook. Het beeld raakte beschadigd, vooral dicht aan de grond. In 2001 werd het gerestaureerd door Zoltán Varró, die de schade camoufleerde door de sokkel te herscheppen, van een ooit strak gelijnde sokkel naar een kleinere met vloeiende lijnen. De tuin werd omheind. De grote, witstenen man zit daar nog altijd verstild naar zijn jongste schepping te kijken. Jaar na jaar blijft hij prachtig wit. Het zou zo maar kunnen dat Leen ook hem uitvoerde in euville.
28 juni 2024
Jacques Visker, HVM