Bronnen
Aan Kastanjedal 2, aan de rand van het schoolplein van de Lentiz| Revius MAVO staat een groot, bronzen kunstwerk. Het is van de hand van Sybille Krosch. Sybille maakte merendeels beelden in brons: portretten, bustes, figuratieve voorstellingen en abstracten. Van haar abstracte kunstwerken staan er twee in Maassluis. Het beeld bij de MAVO is daar een van. De naam Grote liggende beweging is echter allerminst abstract, want het werk is groot, het ligt als het ware als een eivormig object zonder sokkel op de grond en het verbeeldt een naar binnen gerichte beweging. Meer dan anderhalve meter hoog en meer dan tweeënhalve meter op z’n breedst ligt het daar roerloos te bewegen. Die tegenstelling in zichzelf verbaast. Hoe langer je ernaar kijkt hoe meer het opvalt. Je ogen gaan de vormen en de lijnen volgen, maar die komen nooit tot een eind. Alles ontstaat, vloeit breeduit, draait weg en komt terug in zichzelf. Je denkt aan een krakeling, maar dan toch wel driedimensionaal. Het krult, heeft vloeiende ronde vormen, maar tegelijk ook scherp gevouwen randen. Volkomen abstract, maar met volkomen natuurlijke beweging. Hoeveel tieners hebben voor of na schooltijd al naar het kunstwerk gekeken? Hoeveel van hen hebben het gezien?
Wanneer het beeld in de stad kwam en of het in opdracht gemaakt werd is onbekend. Op het internet is er niets over te vinden. In 2002 schrijft Chrit Wilshaus in Beelden van Maassluis: “Alles in de kosmos is in beweging. Zo ook de mens. Een leven lang. Iedere keer nieuwe ‘gebieden’ ontdekkend. Tot hij als een bewust en goed mens zijn plaats in de maatschappij heeft gevonden en haar ten dienste kan zijn. Dat is wat beeldhouwster Sybilla Krosch heeft willen uitbeelden.” Dan zou het beeld juist wel in opdracht gemaakt kunnen zijn, in het kader van de ‘één procents-regeling’ voor het plaatsen van kunst bij openbare gebouwen. Juist bij een school voor tieners.
Van Sybille Krosch als beeldend kunstenaar is maar weinig bekend. Dat is heel opmerkelijk in ons huidige digitale tijdperk. Van verreweg de meeste kunstenaars staat er het nodige op internet. Vaak hebben ze een eigen website of is er binnen kunstkringen veel over hen gedocumenteerd. Sybille is de uitzondering. Alle kringen in Den Haag en omstreken die gegevens bewaren over beeldend kunstenaars en hun werk zijn bevraagd. Zij kennen Sybille Krosch wel als naam uit oude archieven maar hebben geen recent dossier over haar werk. Zoekend in oude krantenarchieven komt haar naam wel voor als de maker van kunstwerken die onthuld worden in plaatsen her en der in Nederland. Over haar en haar werk staat dan verder niets vermeld. Op één plaats wordt vermeld dat Sybille in haar onderhoud moest voorzien door het aannemen van opdrachten. Dan moesten haar ideeën voor een vrij werk wachten.
18 augustus 2023,
Jacques Visker, HVM